سوادكوه - لیندی
وبگاه ابوطالب محمدی لیندی

مرتبه
تاریخ : یکشنبه 22 اردیبهشت 1392

یكی از شاهكارهای  مهندسی و معماری جهان پـــــــل ورســــــك است كه به عنوان مهمترین و مرتفع ترین پل خط آهن شمال ایران مطرح است .با نگاه به چشم انداز راه آهن ایران، چه در شمال هنگام عبور از قله های رفیع البرز وچه در جنوب هنگام گذر ازبلندای دره وكوههای سخت وبلند به آسانی می توان به اهمیت وعظمت آن پی برد. ازاین پل كه شهرت جهانی نیز دارد و نام آن در تمامی آثاری كه پس از پایان جنگ جهانی دوم منتشر شد ، با عنوان پل پیروزی  یاد شده است . پل ورسک از کارهای برجسته  شرکت مهندسی دانمارکی Kampsax (کمپ ساکس ) است که توسط مهندسان آلمانی و اتریشی با تضمین ۷۰ ساله ساخته شده است. به لحاظ ویژگی های منحصر به فرد، این پل به شماره 1534 در فهرست آثار ملی كشورمان نیز به ثبت رسیده است . پل ورسك ، در دره ورسك واقع در ۸۵كیلومتری جنوب قائم شهر در محور سوادكوه قرار دارد و راه آهن سراسری تهران ـ شمال را به هم مرتبط می نماید. شكوه و عظمت  این  پل كه دوكوه بزرگ  و صعب العبور عباس آباد را به یكدیگر اتصال می دهد، حقیقتی غیرقابل انكار است كه حتی جهانگردان خارجی نیز به آن اذعان دارند ودر برابر اراده آهنین طراحان وسازندگان آن سرتعظیم فرود می آورند. امروزه  پل ورسك علاوه براهمیت ویژه در صنعت حمل ونقل، از جاذبه های  سیاحتی كشور نیز به حساب می آید. گفتنی است در سال ۱۳۲۰ كه نیروهای متفقین در زمان جنگ جهانی دوم وارد ایران شدند، یكی از دلایل پیروزی خود را دراین جنگ وجود راه آهن سراسری ایران عنوان كردند. از طرفی ، نخست وزیر وقت انگلیس(چرچیل) نیز پل ورسك را پل پیروزی لقب داد. سازنده این پل یک معمار اتریشی به نام  والتر اینگر در سال 1310 هجری شمسی است و نام آن بر گرفته از نام روستای ورسک واقع در قسمت شمالی این پل می باشد. جمعیت روستای ورسك در زمان احداث پل 20خانوار  بوده است . به روایت بومیان منطقه، در هنگام افتتاح این پل ، به فرمان رضا شاه ، مهندس والتر به همراه همسر و فرزندانش در هنگام عبور نخستین قطار از روی این پل در زیر آن قرار گرفتند تا در صورت تخریب این پل اولین كشتگان  این حادثه خود او  و خانواده اش باشند و  به این ترتیب اطمینان سازه ساخته شده، ثابت شود. آرامگاه والتر اینگر در نزدیکی پل ورسک قرار دارد . این بنا از ملات سیمان و شن شسته شده و آجر ساخته شده و در ساختمان آن از آرماتور استفاده نشده است . به بیان دیگر این بنا از ملات غیر مسلح ساخته شده است . حجم پل ورسك كه دارای ۶۶ متر دهانه قوسی و ۱۱۰متر ارتفاع از ته دره است ، جمعاً ۴۵۰۰ مترمكعب است .طول کلی پل حدودا 73  متر است. هزینه ساخت آن در آن زمان، بالغ بر۲میلیون و۶۰۰هزار تومان بوده است.




برچسب ها: سوادكوه، سوادكوهی، سوادكوهیها، سوادكوه من، شهرستان سوادكوه، سوادكوه مازندران، لیند، لیندی، لیندی ها، روستای لیند، لیند سوادكوه، تصاویری از سوادكوه، تصاویری از سوادكوه مازندران، تصاویری از شهرستان سوادكوه، عكسهایی از سوادكوه، عكس هایی از سوادكوه مازندران، تصاویری از روستای لیند سوادكوه، تصاویری از روستای لیند، SAVADKOOH، LIND، LINDI، آلاشت سوادكوه، تصاویری از آلاشت، آلاشت، امامزاده عبدالحق زیراب سوادكوه، زیراب سوادكوه، اوریم سوادكوه، مازندران (سوادكوه)، مازرونی، مازندران، مازندرانی، سوادكوه ایران، لیند ایران، نوروزخوانی، غار اسپهبد خورشید، پل شاپور سوادكوه، ارتفاعات و قلل سوادكوه، وجه تسمیه سوادكوه، امامزاده ابوطالب زیراب سوادكوه، پل دوآب سوادكوه، پل كلانتری دواب سوادكوه، تصاویری از روستای لله بند سوادكوه، تصاویری از روستای روستای دوآب، ترانه كرماشو و لاره كاری از گروه رستاك، پل ورسك، پل پیروزی،
ارسال توسط ابوطالب محمدی لیندی
آخرین مطالب
آرشیو مطالب
امکانات دیگر
blogskin